CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Wednesday, December 15, 2010

ROTI JALA KE ROTI KIRAI?? =D

aku ni dari dulu tingin nak cuba try test wat roti jala. rini baru dapat wat.wat untuk minum petang. tapi aku guna botol sos..ada orang panggil botol mayonis..xpon botol kicap..hentam sajalah labu~ sebab aku xde acuan die tu..memandangkan baru first time, aku wat sket jelah...dalam 20keping je. yelah...takot xjadi...xsedap...nanti buang..membazir je...sekali dengan anak jiran aku pon join skali. last2 adik2 aku tu merasa sekeping sorang.huhu...xpe...nanti akak wat lagi k?

aku tau rupenye pelik...diam2 sude..tau?huhu..xpe...yang penting rasa..huhu..kire oklah untuk beginner kan?hehe

aku cakap kat ibu aku..bukan roti jala ni,dah macam roti kirai..ibu aku pulak cakap, macam waffle pon ada time tengah menjala masak tu. ibu kata nanti beli acuan die siap2.

ROTI JALA

BAHAN-BAHAN

2 cawan tepung gandum
1 cawan air
1 cawan santan cair (susu sejat pon boleh)
1 sudu besar butter
1 biji telur
serbuk kunyit (skeeet je sebab nak warna kuning. jangan banyak2, nanti rasa kunyit terlebih)
garam

CARA-CARANYA

1. blendkan semua bahan
2. isi dalam botol (lagi afdal acuannye sendiri)
3. bolehlah start menjala atas non-stick pan
4. gulung dengan gaya tersendiri.siap!

KARI AYAM

BAHAN-BAHAN

1 mangkuk ayam yang dibersihkan (aku pakai bahagia isi je)
1 mangkuk santan
2 sudu besar kerisik
1 paket kecil kari daging ( lebih kurang 3 sudu besar)
1 sudu teh serbuk cili
3 biji bawang merah
1 ulas bawang putih
1 batang kulit kayu manis
1 kuntum bunga lawang

CARA-CARANYA

1. tumiskan dulu kulit kayu manis dan bunga lawang
2. tumiskan hingga hampir garing bawang merah dan bawah putih yang dihiris (boleh masukkan daun kari sekali)
3. tumiskan hingga garing serbuk kari dan serbuk cili yang dibancuh dengan air
4. masukkan santan dan kerisik. kacau supaya xpecah minyak
5. masukkan ayam
6. tambah garam secukup rasa. kacau hingga masak

No comments:

Post a Comment