CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Wednesday, December 22, 2010

ASAM PEDAS

aku suka makan masak asam pedas. aku pon boleh lah gak masak asam pedas ni...tapi xsetanding asam pedas melaka.memang superb! tapi aku pernah fobia masak asam pedas ni..aku stop dari masak asam pedas untuk satu jangka waktu yang lama. ibu aku pon kalau menu hari tu asam pedas, memang die volunteer masak...die faham sangat dah.

sebab apa aku fobia? sebab ada kenangan yang memalukan sket..hehe..ada mak sedara dan nenek sedara aku datang umah. nak tempah baju. sembang2 pon skalilah..time tu aku tengah masak. konon nak masak asam pedaslah. time tu lepas abis SPM. aku baru belajar masak. ni kali kedua aku masak asam pedas. tapi xtau nape haritu, dengan tumis cili sampai terhangit sket..dengan terlebih belacannya..memang hancus asam pedas aku. pelik gile rasanya..

dorang sembang2, lepak2 samapi aku dah siap masak semua. fiil ibu aku ni, kalo ada orang datang umah time tengahari, dah siap masak, memang die paksanya orang tu makan tengahari dulu. sekali ibu aku suruh hidangkan.. aku dah cakap dah

"xyahlah bu...xsedap ni..rasa die pelik...xjadi"

ibu aku paksa gak hidang...dorang pon makanlah..tapi still cakap

"boleh tahan...biasalah..baru belajar kan.."

gile malu. kesian dorang kena telan gak nasi tu..huhu..sejak tulah aku xmasak2 asam pedas lagi. sebab aku dah set mind, aku xboleh, xberbakat nak masak asam pedas. hahahaha...tapi pastu aku cuba balik. memang kali tu je yang xjadi..tah apa sebab tah..time2 orang nak rasalah, wat hal pulak..malu ok..jatuh reputasi aku sebagai anak dara. mesti dorang fikir

"ish...budak ni xbleh wat bini lagi ni"

huhu...ok..ni resepi asam pedas yang menjadi.hehe..aku teringin sangat nak makan ikan pari masak asam pedas. tapi time ikan pari ada, daun kesum xde. time daun ada, ikan pari xde..kempunan aku T_T xpelah..campak2 jelah apa yang ada. aku pakai ikan kembung biasa je..

aku letak sikit je. yang lain dalam periuk

BAHAN-BAHAN

1 ekor ikan kembung yang telah dibersihkan
1 batang serai
5 sudu besar cili giling
2 biji bawang merah sederhana besar
1 ulas bawang putih
belacan (kira2 1 inci)
kunyit hidup (kira2 1 inci)
1 sudu teh lada hitam
1/2 ikat daun kesum
1 batang bunga kantan
air
ajinomoto
garam
air asam jawa

CARA-CARANYA

1. titikan serai, dan tumis dahulu
2. kemudian, tumiskan bersama cili giling, bawang merah, bawang putih yang telah ditumbuk
3. tumiskan juga lada hitam yang telah ditumbuk
4. tumiskan semua bahan hingga garing
5. masukkan air ( kira2 2 mangkuk)
6. masukkan sedikit air asam jawa
7. masukkan daun kesum dan bunga kantan
8. masukkan ajinomoto dan garam secukup rasa
9. apabila kuah mendidih, masukkan ikan. boleh juga masukkan kacang bendi ataupun nenas
10. apabila ikan dah masak, bolehlah tutup api dah hidangkan

No comments:

Post a Comment