CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Wednesday, December 15, 2010

IKAN BAKAR ALA2 KAT KEDAI MAKAN SEAFOOD TU =D

yeeeaaayyy!!! berjaya juga wat ikan bakar camni.slalu main lumur kunyit & garam je..bohsan~ kali ni nak tiru macam kat kedai punya. xtau resepi..tapi main campak2 je..tup2, jadi..resepi basic die guna resepi ikan cencaru bakar sumbat ibu aku. cili merah, bawang, serai, garam, gula. die suruh wat camtu je tadi..lumur kat ikan. tapi aku ni terlebih rajin, aku menderhaka kat resepi die. tu yang die terperanjat tengok aku selongkar peti ais cari belacan..xpe...asalkan jadi dan sodap.. ;)


BAHAN-BAHAN

1 potong ikan pari yang sederhana besar
2 batang serai
3 sudu cili giling
4 biji bawang merah
1 ulas bawang putih
lengkuas (kira2 1 inci)
kunyit hidup (kira2 1 inci)
belacan (kira2 1 1/2 inci)
garam
gula
minyak untuk menumis
aluminium foil dan daun pisang untuk membalut

CARA-CARANYA

1. basuh ikan bersih2. boleh basuh dengan asam jawa
2. blendkan cili giling, bawang merah, bawang putih, lengkuas, serai, kunyit hidup dengan sedikit air. tumiskan hingga agak garing. tambah garam  dan gula secukup rasa.
3. lumurkan sambal yang ditumis tadi pada ikan (letak banyak2 sket, baru best)
4. balut ikan dengan daun pisang kemudian balut lagi dengan aluminium foil
5. bakar. jangan sampai hangit =)

pesen aku lumur dan balut ikan:
mula2 aku letak aluminium foil dulu. pastu letak daun pisang dah dibersihkan kat atas aluminium foil tu. pastu baru aku letak ikan. aku curah sambal tu atas die. pastu aku balut ikan dengan daun pisang tu. lastly, aku balut dan kemaskan balutan dengan menekan2 or picit2 aluminium foil tu kat hujung supaya sambal tu xmeleleh keluar. korang faham x?dapat bayang? hehe

No comments:

Post a Comment