CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Monday, December 13, 2010

AYAM MASAK KICAP

minggu lepas (sabtu & ahad), sedara aku datang dari kampung..saje..cuti skolah...bawa anak dorang jalan2..macam2 aku masak..tapi xde gambar..so, xacilah kan?hehe..lain kali kalo aku masak lagi, aku tepek gambar & resepi die skali..

hari ni aku masak ayam masak kicap & macam biasa...sayur campur..



BAHAN-BAHAN

ayam yang dah dibersihkan (dalam 6 ketul.aku guna semua isi)
garam dan serbuk kunyit mengikut kesesuaian bilangan dan saiz ayam
3 biji bawang merah
1 ulas bawang putih
6 biji cili padi
1 batang kulit kayu manis
1 kuntum bunga lawang
1 sudu besar lada hitam
2 sudu besar sos tiram
3 sudu besar kicap pekat
4 sudu besar kicap manis
1 sudu besar sos lada hitam
1 biji cili merah
1 biji cili hijau
air
gula secukup rasa

CARA-CARANYA

1. goreng ayam yang dilumur sekata dengan serbuk kunyit dan garam. (aku goreng macam biasa. sampai garing. sebab nanti masuk dalam kuah kicap tu, dia akan kembang sket gak).ketepikan
2. panskan minyak, tumis kulit kayu manis & bunga lawang
3. tumbuk bawang merah, bawang putih, cili padi kemudian tumiskan
4. masukkan kicap manis, kicap pekat, sos tiram, sos lada hitam dan air mengikut kepekatan sendiri.
5. hiriskan cili merah & cili hijau, masukkan
6. tumbuk lada hitam (xlumat sangat), masukkan
7. kalo rasa ad yang kurang, tambahkan sikit gula. garam memang dah xpayah tambah.
8. masukkan ayam dah digoreng tadi, kacau hingga sebati dan agak2 ayam serap rasa.
9. bila dah masak, angkat dan hidangkan

No comments:

Post a Comment