CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Sunday, May 1, 2011

NAZARKU

hehehehe......nak tau aku bernazar apa?ehem2....aku ada berniat ritu....kalau semuanya berjalan lancar time lecturer datang melawat untuk evaluate industrial training aku, aku nak masak, wat makan2 untuk 1 department aku..then, memang semuanye berjalan lancar & rasa lega+lapang+merdeka sangat2 lepas lecturer aku datang. rasa macam abis SPM...alhamdulillah.......semoga perjalanan hidup aku pasni lebih berjaya+bahagia....semoga semua urusan dipermudahkan untuk hari2 yang mendatang yang lebih mencabar....

so.....fikir punya fikir...aku decide nak masak spaghetti je...masakan yang aku rasa paling simple...tapi bila dah wat berlambak camni, memang kelam kabutlah gak...bersilat aku kat dapur dari pukul 10-12 malam.pastu bangun balik kul 4pagi nak panaskan balik & packing2...budak2 ofis aku suruh belanja dorang before aku abis praktikal...aku manelah mampu...bayangkan...contohnye,1bekas spaghetti kat pizza dah rm10 plus2..kalo 30orang???naye aku....huk3...bukan kedekut ok...nak simpan duit nak kawen =D insyaallah....kalo ada rezeki aku, bila dah keje, aku belanjalah ek? skang status aku student lagi =D

dari dulu, kalo aku wat spaghetti, bagi sket kat orang, mesti dorang minta resepi...sebab dorang kata rasa spaghetti aku macam pizza hut punya...lagi best dari pizza hut...hak3...ada unsur2 bongkak, riak & takabbur di situ...astaghfirullahal'azim...............xbaik2...spaghetti aku sedap bukan sebab aku pandai masak..simple gile nak masak spaghetti ni...semuanye instant..bukannye aku yang wat sos die tu sendiri...semua main campak2 je..apa yang penting pada aku, bila nak wat spaghetti ni, pemilihan bahan2 die memang sangat2 penting..ada brand2 yang sesuai & tertentu je boleh guna...so, kali ni aku nak jadi promoter xberbayar...bukan semua orang suka makan spaghetti ni...ada yang rasa kuah or sos die dulu...ada yang rasa mi spaghetti dulu...tapi kaum2 ni, dorang makan pulak spaghetti aku...dorang boleh telanlah kirenye...so...kali ni aku nak wat resepi bergambar...tapi gambar yang dah siap masak & packing xde...dok kalut je ritu..huhu...

SPAGHETTI BOLOGNESE
BAHAN-BAHAN
aku panggil bawang india...warna kuning...manis2 je rasa die...guna 2biji ye...potong dadu
1 botol sos spaghetti kimball. aku biasa guna traditional or cendawan je..type selasih, xpernah try lagi


xpon, guna jenama prego pon best gak..tapi aku prefer kimball..murah pon murah =P
1 paket perencah or perasa spaghetti bolognese maggi. kalo xde ni spaghetti macam xmenjadi.kurang sedap
1tin cendawan butang. xkisahlah jenama pape..sebab rasa cendawan semua sama..huhu..tapi aku memang guna ayam brand punya...sebab yang lain semua macam xmeyakinkan...sebab manufacturer die 'ca ya nun alif'
1 paket ayam or daging kisar...either one yang mana korang prefer. memang aku akan pakai ramly punye sebab meyakinkan..huhu...isi die pon best...xde or xbanyak tulang & lemak
spaghetti brand san remo.
bebola ayam or daging. first time masukkan bola2..saje nak memeriahkan sos..hehe

ini brand2 yang aku prefer. sebab ada orang guna brand lain merungut...mi spaghetti kembanglah..pecah2lah...sos rasa terlebih masamlah...terpulanglah kat korang kan...citarasa manusia kan lain2...aku just nak berkongsi je =)

CARA-CARANYA

1. gorengkan bebola.ketepikan
2. panaskan minyak. tumis bawang india yang telah dipotong dadu sehingga layu dan naik bau.
3. masukkan ayam or daging kisar. kacau sambil pecah2kan or cerai2kan die. tunggu sehingga masak (method aku, goreng ayam kisar ni. ada orang suka rebus sekali sos2 die, xgoreng dulu)
4. masukkan sos spaghetti dan perencah spaghetti maggi. tambah sedikit air. kalo nak sos yang sedap, jangan terlampau cair.
5. masukkan cendawan butang yang dihiris sederhana tebal. boleh je ikut suka korang nak potong camne pon.
6. masukkan bebola yang digoreng tadi
7. optional: boleh masukkan batang saleri yang dihiris, carrot dipotong dadu dan tomato dipotong dadu
8. masak sehingga sos mendidih.
9. bolehlah dituangkan ke atas mi spaghetti yang telah di rebus

1 set bahan2 ni cukup untuk 7-8 orang makan. so, haritu aku guna 4set bahan konon2 bajet untuk 40 orang. sekali xcukup. menggelebah kau!tapi alhamdulillah...cukup2 je ritu...sampai nak minta lebih, xdapek lah...sori ye...maybe next time =) dorang suruh wat lagi...tapi eden xsanggup dah nak stay up sampai kul 12, bangun balik pagi2 buta..huk3...tapi, insyaallah...kalo rajin, ada lagi untuk kali2 seterusnya =) ada minta nak tempah..alamak! eden xwat bisnes makan2 ni....insyaallah future plan.hahaha..

untuk semua staff2, TQ soooo much..banyak dah korang ajar...korang tolong...paling best, korang memang yang terbaik... ;) alhamdulillah aku ditempatkan kat company tu, kat department tu..memang best gile!
ada nazar benda lain gak...xwat2 lagi (-_-')

2 comments:

  1. yeker best???bkn tension skit ker???
    huhuhu....len kali wat lg ea...

    request nie...mat2 jepun tu nk...hahahah

    ReplyDelete
  2. korang je yang tension...kte xtension pon... =P
    insyallah.....kalo kte rajin,kte wat lagi =)
    korang suke, kte lagi suke =)
    spe?abg kodaira? hak3...die xde pilak ritu....

    ReplyDelete