CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Sunday, May 1, 2011

CEKODOK PISANG

ni bukan menu minum petang rini...ni bila punya tah...huhu...asyik tunjuk makanan je kan aku ni? ok...menu ni memang senang gile...tapi senang2 pon, selagi xwat sendiri, xtau memang benda tu senang ke susah kan? senang2 pon tetap kena ada skill die. macam biasalah dialog mak aku:
"ha....pisang banyak kat dapur tu..cuba g wat cekodok pisang. nanti mak mertua suruh wat xtau pulak..penyek2 je cekodok kau"
hahahaha...aku pon terkial2lah kat dapur sorang2 wat cekodok pisang.

BAHAN-BAHAN

1 ikat pisang emas
1 cawan tepung gandum (tepung xbleh banyak sangat, nanti rasa tepung je lebih...xde rasa pisang dah)
serbuk penaik (guna hujung sudu je. lebih2 kang kembang semangkuk cekodok tu kang. nanti rasa baking powder pon terlebih...xsedap2)
sedikit gula (ikutlah nak manis ke..manis2 buah ke)
sedikit garam
sedikit air

CARA-CARANYA

1. lenyek2 kan pisang yang telah dibuang kulit.
2. campurkan pisang dengan semua bahan tadi, gaul hingga sebati & rata
3. panaskan minyak untuk menggoreng. pastikan tangan bersih, buat adunan bulat2 (ni ada skill die). goreng dan bila dah hitam2, angkat.siap!

time aku nak goreng tu, aku bentukkan adunan guna sudu. sekali mak aku masuk dapur, die tegur. memang xbleh guna sudu macam nak wat cucur. kena wat bulat2 guna tangan. pusing2kan die dalam bekas. (xtau nak explain macam mana. try tanya mak2 korang k? ;) ) die cerita dulu...kat kampung die...orang depan rumah tu, kalau wat cekodok pisang, cekodok die lawa sangat..bulat & licin macam guli mak aku cakap. xterbayang camne cantiknya cekodok die. tu memang tererlah tu.so...nilah hasil pertama cekodok aku =P
ye....aku tau rupenye xsemenggah..huk3

mak aku cakap boleh lah..................................haha...pastu aku jawab balik:

anak dara: xpe...rupe xpenting bu...yang penting rasa
mak dara: kalo dapat macam ayah kau tu senang. xkisah rupe camne pon..yang penting rasa...tapi kau punya, ibu xtau..

emmm....cepat2 aku tanya en. ero sennin:

dara: b...syg wat cekodok...tapi rupe die xmenarik..ibu cakap kalau macam ayah xpelah, xpentingkan rupe. janji rasa ok. b camne?
teruna: b pon ikut rasa. rupe xpenting =) kalau syg masak, semua sedap..

heeeeeeeeeeeeeeeee......................................ni yang sayang lebih ni... =D muah! xoxo..ok..anda gatal!

No comments:

Post a Comment