CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Sunday, May 1, 2011

NASI BERLEMAK LEMAK

ngantoknye weh....baru kul 10...ni makan nasi lemak tadilah ni...breakfast pagi ni aku wat nasi lemak..homemade punye...surelah berlemak kan??xde ngelat2 punye...

em....rindunye kat en. ero sennin...kalau buat nasi lemak, mesti teringat kat die...die paling suke nasi lemak sambal sotong aku..kalo kua dating, aku selalu masakkan pape dulu...then kami breakfast kat tasik.bukan jimat ok...aku suke tengok die makan dengan berselera sungguh...pastu asyik kena puji je...lagi aku suke =D penah aku tapaukan untuk 2orang makan, tapi die bedal sorang2...huhu...mula2 dulu nak bagi die rasa masakan aku, aku risau sket...die ni kire jenis yang memilih & agak cerewet sket..kalo ada je rasa xkena, xsedap...die tinggal je tros makanan tu..cannot go kata orang...hehe..tapi alhamdulillah...kire aku passlah kan? die suke...siap cakap lagi boleh berentap dengan mama die...hahaha...sejak pindah ni, aku dah xwatkan breakfast untuk die dah...barang basah beli seminggu sekali...dulu kedai barang basah dekat je..aku yang pegi sendiri. i rilly2 miss that moment...i rilly2 miss u =( nak breakfast McD sama2...


NASI LEMAK
basuh beras seperti biasa (aku guna 3 1/2 pot untuk 6 orang makan). masukkan santan (aku guna 1 biji kelapa). pastikan paras air lebih sikit dari sukatan biasa. tambahkan sedikit garam.masukkan sedikit daun pandan. kalau suka, masukkan sedikit hirisan halia dan serai yang telah dititik.tanak nasi macam biasa.

SAMBAL IKAN BILIS
BAHAN-BAHAN

segenggam ikan bilis
7 susu besar cili giling
2biji bawang merah sederhana besar
1 ulas bawang putih
sedikit belacan (kira2 1 inci)
garam dan gula secukup rasa
kalau suke, boleh masukkan sedikit ajinomoto sebagai perasa. tapi ajinomoto xbaik & xelok untuk kesihatan. aku memang xpakai & akan elakkan


CARA-CARANYA
1. gorengkan ikan bilis hingga garing. ketepikan
2. blendkan cili giling (cili kering yang telah direbus sebenarnya) bersama2 bawang merah, bawang putih dan belacan. tumiskan hingga garing.
3. masukkan garam & gula secukup rasa.
4. nak sambal cair sket, tambahlah air
5. masukkan ikan bilis goreng tadi, kacau hingga masak dah sebati.
6. bolehlah dihidangkan dengan hirisan timu, kacang goreng & telur rebus or telur goreng.

as simple as that =) ok...mahu tidur kejap...mata dah xbleh blah dah ni... (-_-) ZZzzZzZZzzzzZZZZ~~~

No comments:

Post a Comment