CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Tuesday, November 5, 2013

CHECKLIST

Bulan ramadhan ritu ada pernah tengok checklist or checksheet yg ramai orang share tu x?
Yang ada listkan senarai amalan2 dalam bulan ramadhan yg kita digalakkan untuk buat contohnya qiamullail, tadarus al-quran, terawikh etc...
Haaaaa....sepatutnya, ibadah2 & amalan2 tu bukan khusus untuk bulan ramadhan je..kita jadikan bulan ramadhan tu sebagai latihan untuk kita membiasakan diri melakukan amalan2 tersebut untuk terus istiqomah melakukannya pada bulan2 lain, sepanjang tahun, sepanjang hidup.
Kalau orang nak diet or kurus pon, dorang ada checklist die..nak kena buat apa, makan apa, apa boleh, apa xbleh, camne strategi..sama juga bagi kita2 yg nak menjadi hamba yg soleh solehah. Kena ada perancangan, kena ada usaha, kena ada semangat.
Dimulakan dengan mencukupkan amalan2 wajib. kemudian, tambah amalan2 sunat yg amat2 dituntut. Buatkan senarai, sikit demi sikit dengan menambahkan amalan2 sunat yg dirasakan perlu & mampu kita buat. tulislan dalam diary ke...organizer ke..planner ke..tampal kat dinding bilik ke..pastu audit diri hari2..dah buat ke blom semua yg disenaraikan tu.
Paksa diri..lama2 akan biasa & ikhlas inshaaAllah :) jadikan rutin hidup kita..memang akan amik masa untuk buat satu-satu & biasakan..tapi xpe..orang kata, pelan2 kayuh ;)


No comments:

Post a Comment