CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Wednesday, March 23, 2016

OUR LITTLE MAIRA: PREGNANCY DIARY-NEGATIVE KE POSITIVE?

BismillaahirRahmaanirRahiim
Niat nak tulis ‘diari’ ni dah lama dah..
Start dari dapat tau aku pregnant..
Tapi dah lahir dah pon si comel kami ni,
Baru berkesempatan nak tulis..
Minta2lah boleh ingat lagi benda2 penting..
Boleh gak baca2 balik di hari tua, nak mengimbau kenangan balik
Dan khas untuk Humaira Safiya..boleh dia baca bila dia besar nanti..
Perjalanan ummi mengandungkan, melahirkan, membesarkan & manjaga anak sulung ummi & papa ni..
Semoga aku terus ‘istiqamah’ lah kan :p

Aku kahwin kira agak lambat la..
Umur lewat 27 baru nak kawen..
Kawan2 ade yang ade anak dah pon..
Antara objektif perkahwinan itu sendiri pon untuk menambahkan ummat nabi muhammad..
Begitu juga aku..
3 bulan sebelum kawen dah kira bila waktu subur..
Hmmm..tapi time nikah tu bukan waktu subur.. tengah menunggu hari nak period..huhu..
Takpe2..aku memang percaya, semuanya kuasa Allah.. mungkin rezeki aku cepat..mungking lambat.. just doa diberikan yang terbaik..
Sejak kawen, xpernah dah sentuh air gas or makan nenas..
Setiap kali orang offer, & banyak kali suami offer, aku tolak..
Aku cakap kat suami “berjaga2..takut ada isi” Huhu..punyalah berharap sangat tu..
Masa bujang, asyik bertanya2 je.. “aku ni dapat anak cepat ke..lambat ke..ramai ke..sikit ke..ke mandul? Nauzubillahi min zalik”
Pape pon, aku percaya & redha dengan qada & qadar
Memang betul kiraan waktu subur aku..
Hari terakhir honeymoon tu aku period..huhu
Walaupun aku tau memang bukan waktu subur aku & aku memang akan period rasa kecewa & sedih tu tetap ada..sebab berharap sangat kot..
Masa tu memang terfikir & terkenangkan orang2 yang belum lagi dikurniakan rezeki
Mesti setiap bulan mengharapkan “jangan la datang period..tolonglah jangan”
Mesti bertahun2 berharap benda yang sama..
Aku yg baru sekali ‘gagal’ pon ada dah kecewa..
Apa lagi yang dah berkali2 ‘gagal’
Teringat kawan aku ada cakap “masa mula2 kawen, beriye doa: janganlah period..janganlah period..dah ada anak (bila tak bersedia nak ada anak or taknak anak rapat2, beriye doa: period la..tolonglah period” huhu
Selalunya, aku period 10-12 hari..lama kan?
Tapi 1st time period sejak kawen, aku period 6 hari je.. 12 Jun 2015 period, 18 Jun dah suci dah & kebetulan 1st day ramadhan..
Minggu keberapa ramadhan tah kitorang balik seremban, umah mak mertua aku..
Ade 1 benda pelik jadi..
Selalunya kalau lalu kawasan ladang kelapa sawit, tau2 jelah camne ke’haruman’ bau dia kan?
Tapi aku cakap kat suami “sedapnya bau..mcm bau KFC lah abg”
Suami: bau KFC? Busuk kot
Time tu takde fikir pape
Balik dari seremban, aku macam nak demam..selesema tak berhenti..
Selalu memang dah telan ubat selesema dah..
Tapi againnn..aku takut dah ade ‘isi’..konon taknak lah amik pape ubat or drugs
Tapi bila asyik mengalirrrr hingus ni..bersin tak sudah2..sape tahan kan?
Balik keje tu aku singgah 7E beli UPT Kalo negatif, aku nak telan ubat je..dah tak tahannnn dah ni..nak solat, buat kerja pon terganggu
Bape kali aku pusing2 dalam 7E tu nak cari UPT tak jumpa2..
Nak tanya budak laki tu segan plak..last2 memang dah xjumpa, terpaksa gak tanya..maluuuu
Balik je rumah, terus test..
Seminit...dua minit..5 minit..1 line je..maknanya negatif..kecewa untuk kali keduanya..huhu
Tapi aku biakan sampai sejam..kot2lah ada keajaiban naik 2 line..xde jugak..still 1 line..kecewa kali ke3..huhu
Terus aku buang, hapuskan bukti..memang suami tak tau & aku tak bagitau..
Malam tu terus aku telan ubat selesema...alhamdulillah..legaaaa sikit
Period aku memang consistent setiap bulan..
Dah lewat sehari..suami dok usik2 je..

Suami: syg, dah lewat kan? Haaa...pregnant yeeee...
Me: ala...baru sehari..orang kata kalau dah kawen, hormon lari2 sikit..period pon tak menentu (jawapan orang yang dah kecewa..terang tang2 result negatif)

2 hari..3 hari..period still tak datang..

Suami: syg..dh 3 hari lewat kan? Jomlah cek..
Me: alaaa...perubahan hormon..tunggula seminggu..baru cek
Suami: 1st time period dulu, elok je ikut hari..
Me: alaaa..perubahan hormon tu (mind set aku memang hormon tgh tak stabil..sebab result yang aku cek sendiri memang negatif..takdelah nak berharap..nak tunggu next waktu subur pulak)

Kebetulan ritu kawan2 matrik nak datang rumah berbuka..
Masa beli barang dapur, suami paksa gak beli UPT, singgah kat watson
Balik2 tu..
Suami: yang..gi kencing cepat..nak cek ni..
Me: alaaaa..tak pregnant pon..
Suami: syg taknak cek, bia abg cek..
Me: ok...abg jela yang cek
Memang aku just bagi sample urine tu je kat dia..memang dialah yang cek kan..time tu aku dalam toilet
Suami: yanggggg..meh la tengok..2 line ni..
Me: tipuuuu..taknak lah..tak pregnant pon..
Suami: mehlah tengokkkk..2 line ni
Me: haihhh..mana2?

Aku tengok ‘stick’ tu banyak kali.. subhanallah..memang 2 line!!!
Speechless terus..nape ritu cek 1 line, negatif
Suami: syg pregnant kan???
Me: ye kot.. (tengah terkejut lagi)


Alhamdulillah..alhamdulillah..alhamdulillah..
Aku pon bukalah rahsia kat suami kenapa aku tak berminat nak cek pregnant ke tak sebab aku dah cek awal2 dah..
Suami: ha....tula...rahsia lagi..maybe syg cek awal sangat kot..tak dapat nak detect lagi..
Me: hmmm..agaknye..tapi kena jumpa doktor gak nak sahkan betul2 pregnant ke x..nak tau dah berapa minggu
Aku & suami pon bagitau berita gembira ni kat family masing2..telah..cucu sulong ni
Antara kawan yang terawal dapat tau, geng2 matrik akulah sebab dorang datang berbuka kat rumah petang tu
Soalan perangkap dorang: haneem puasa tak rini?
Me: inshaaAllah puasa penuh tahun ni (saje je jawab cenggitu..hahaha)
1 dapur kecoh & bising..hehe


To be continue.........

4 comments:

  1. alaaa comelnyaaa storyyy! nak lagi!! hehehe

    ReplyDelete
  2. alaaa comelnyaaa storyyy! nak lagi!! hehehe

    ReplyDelete
  3. Hahahaha..tgk nani..after 5 months baru kte bukak balik blog ni..baru pasan comment awk..huk3

    ReplyDelete
  4. Hahahaha..tgk nani..after 5 months baru kte bukak balik blog ni..baru pasan comment awk..huk3

    ReplyDelete